Numele si prenumele: Slincu Adriana
Instituþia: ªcoala cu clasele I-VIII Eforie Nord
Numãrul cursului: UK: 012-2002-2003
Tara de desfãºurare a stagiului: UK
Instituþia în care se efectueazã stagiul: ESIS
Perioada stagiului: 28.06.2003-5.07.2003
Numãrul contractului: 3880/15.04.2003
Cursul Comenius 2.2 nr. UK: 012-2002-2003 la care am participat s-a intitulat
"European perspectives. Motivating primary school pupils and improving
achievment and creativity trough class to class curriculum links with
parteners schools" ºi s-a desfãºurat în orãºelul
Pontypridd, Wales, din Marea Britanie.
Fãcând parte din cadrul unor cursuri de formare continuã
a cadrelor didactice, cursul s-a adresat în special învãþãtorilor
ºi profesorilor de limbã englezã ce predau la ciclul
primar, dorindu-se a fi o iniþiere în modalitãþile
de obþinere a finanþãrilor Uniunii Europene precum
ºi gãsirea de noi parteneri pentru proiecte Comenius la nivelul
ciclului primar, pentru copii cuprinºi între vârstele
3-12 ani.
Consider cã atât pentru mine cât ºi pentru celelalte
cadre didactice participante, cursul a reprezentat un nou pas în
cunoºterea unor noi sisteme de învãþare, noi metode
de predare întâlnite în vizitele fãcute la ºcolile
din împrejurimi ºi ,nu în ultimul rând, o dezvoltare
europeanã a dimensiunii profesionale a fiecãrui cadru didactic
prin schimbul de experienþã ºi idei.
Instituþia coordonatoare a cursului a fost ESIS ( Educational School
Improvement System) având ca atribuþii coordonarea unor proiecte
de perfecþionare ºi îndrumare a cadrelor didactice din
Wales, familiarizarea cu noi tehnici de lucru, implementarea mijloacelor
IT în educaþie, iniþierea unor parteneriate naþionale
ºi internaþionale prin organizarea de întâlniri
ºi cursuri.
Deºi cursul a fost iniþiat de Roger Wiliams, datoritã
retragerii acestuia datoratã pensionãrii, problemele teoretice
ºi practice au fost prezentate de Dr. Brian George (associate adviser
for modern foreign languages and international understanding) pe durata
întregului curs, ce s-a desfãºurat pe durata a 5 zile,
de luni pânã vineri, zilele de sâmbãtã
ºi duminicã fiind dedicate unor vizite de familiarizare cu
împrejurimile ºi cultura localã.
Pe parcursul stagiului s-au prezentat diferite particularitãþi
ale sistemului ºcolar din Tara Galilor precum ºi din þãrile
reprezentate de cadrele didactice, compararea curricumului naþional
al acestor þãri, discuþii cu directorii ºcolilor
din împrejurimi care au desfãºurat proiecte Comenius
în anii anteriori, cunoºtinþele pe care le pot obþine
elevii în cadrul cooperãrii în cadrul proiectelor internaþionale.
In douã din dupã-amieze s-au efectuat vizite la ºcolile
din împrejurimi, cadrele didactice participante la curs grupându-se
în funcþie de þara de provenienþã. Aceste
vizite au avut ca scop atât familiarizarea cu sistemul britanic
de învãþãmânt cât ºi prezentarea
câtorva aspecte ale þãrilor de provenienþã
a cursanþilor prin obiecte, imagini, folclor.
De asemenea s-au prezentat ºi mijloacele cele mai moderne de prezentare
a unui curs precum ºi cele mai moderne modalitãþi de
colaborare ICT, atât naþionalã cât ºi internaþionalã.
Obiectivele cursului, iniþial stabilite, au fost de familiarizare
a cursanþilor cu posibilitãþile de colaborare în
cadrul proiectelor Uniunii Europene, de prezentare a posibilitãþilor
de implicare a elevilor în astfel de proiecte, motivarea acestora
de a participa în diverse activitãþi de dimenisiune
europeanã, realizarea unor legãturi amicale între
elevi folosind diverse metode de comunicare pentru un constructiv schimb
cultural. De asemenea s-a încercat ºi putem spune cã
s-a ºi realizat o cunoaºtere a cadrelor didactice din diverse
þãri cu profesorii din Marea Britanie în vederea încheierii
pe viitor a unor parteneriate internaþionale noi sau implicarea
în parteneriate deja existente. Toate obiectivele urmãrite
putem spune cã au fost realizate.
La curs au participat cadre didactice din Germania, Danemarca, Suedia,
Malta, Spania, Italia, Portugalia ºi Romania (3 învãþãtoare)
care împreunã au discutat realizarea unui proiect Comenius
1 având ca temã "Apele din jurul nostru" la care
ºcolile, care nu au deja un proiect în derulare, sã
adere. De asemenea s-a pus problema ca ºi proiectele care sunt deja
în derulare sã primeascã noi parteneri atât
din Marea Britanie cât ºi din celelalte þãri participante.
Scoala în care activez, deºi are în derulare un proiect
Comenius 1 "Culture and customs", atât o ºcoalã
din Pontypridd, cât ºi o ºcoalã din Suedia ºi-au
manifestat dorinþa de a deveni parteneri.
Participarea la acest curs mi-a oferit ocazia de a cunoaºte, atât
personal, cât ºi profesional, în interesul instituþiei
în care lucrez, particularitãþile diverselor sisteme
de învãþãmânt, legarea de prietenii cu
numeroase cadre didactice în vederea derulãrii unor proiecte,
parteneriate internaþionale finanþate de Uniunea Europeanã.
Participarea la un proiect Comenius 1 oferã ºi în prezent,
dar ºi pentru viitor, elevilor ºcolii în care activez
posibilitãþi de cunoºtere a particularitãþilor
celorlalte þãri partenere, a schimbului cultural atât
din punct de vedere folcloric, literar, istoric, geografic, gastronomic
etc. De asemenea prin comunicarea dintre elevi se pot naºte prietenii
durabile în timp ºi perfecþionarea unei limbi strãine,
cum ar fi engleza.
Posibilitatea de lucru la un astfel de proiect s-ar putea realiza în
cadrul orelor opþionale dar ºi în cadrul orelor obligatorii,
impuse de curriculum naþional, prin activitãþi transcurriculare,
aducerea de informaþii, activitãþi noi în cadrul
orelor obligatorii. Pentru anul ºcolar 2003-2004 mi-am propus înfiinþarea
unui cerc "Europen Club" în care elevii interesaþi
pot participa, în afara orelor de curs, la diverse activitãþi
corelate cu proiectele aflate în desfãºurare.
Personal am pregãtit câteva prezentãri pe calculator
a sistemului de învãþãmânt din România,
a ºcolii în care activez precum ºi pagina de web a proiectului
Comenius 1 "Culture and customs"-în primul an fiind realizatã
de prof. Florina Serbu, directorul instituþiei. De asemenea am prezentat
imagini, casete audio cu elemente specifice folclorului românesc,
iar în ºcolile pe care le-am vizitat am lãsat cãteva
din creaþiile pe care le-au realizat elevii îndrumaþi
de mine: desene, obiecte artizanale, poezii în englezã.,
fotografii ale principalelor actictivitãþi desfãºurate
în ºcoalã.
În cadrul cursului am prezentat sistemul educaþional din România
particularitãþile curriculum-ului naþional specific
ciclului primar românesc, activitãþile întreprinse
pentru obþinerea grand-ului, pentru finanþarea proiectului
Comenius 1, precum ºi principalele activitãþi din cadrul
proiectului. Cu ocazia vizitelor la ºcolile din teritoriu am fãcut
prezentãri atât ale þãrii, cât ºi
ale ºcolii în care activez,ca ºi familiarizarea unor elevi
cu un cântecel popular românesc.
Datoritã vizitelor efectuate în ºcolile din Weles am
putut viziona desfãºurarea orelor de limbã englezã
pe grupe: o grupã studiind cu ajutorul mijloacelor audio, alta
cu ajutorul mijloacelor video, iar cea din urmã folosind descoperirea
cu ajutorul unor desene. În cadrul cursului ne-a fost prezentatã
modalitatea de prezentare, predare a unor informaþii folosind mijloacele
ITC, dar nu cele clasice, ci prin folosirea unui ecran ºi un retroproeictor,
calculatorul fiind controlat de pe ecranul mare cu ajutorul unui mouse
special, cursanþii putânt viziona toþi în acelaºi
timp aceleaºi informaþii ºi aplicaþii.
Toþi cursanþii au fost evaluaþi de cãtre coordonatorul
cursului, dr. Brian George ca având o participare foarte bunã
la curs, apreciind în general fluenþa cu care s-a vorbit limba
englezã, dar în special participarea activã la curs.
In viitor participarea mea la curs va fi evaluatã de directorul
instituþiei la care activez, de inspectorul de specialitate, cunoºtinþele
mele fiind prezentate ºi în cadrul comisiei didactice din care
fac parte, dar mai ales în activitãþile practice cu
elevii mei de finalizare a proiectului Comenius 1 la care participãm.
Incã din luna septembrie a anului ºcolar viitor îmi
propun ca în cadrul comisiei didactice, dar ºi în ºcolile
din teritoriu sã derulez un program de cooptare a celor interesaþi
de desfãºurare a unor proiecte Comenius 1 prin prezentarea
paºilor ce trebuie realizaþi, a modalitãþilor
de comunicare prin oferirea de adrese de e-mail deja obþinute de
la ºcolile cu care am intrat în contact. De asemenea doresc
sã înfiinþez în cadul ºcolii în care
activez a cercului "European club" având ca scop promovarea
relaþiilor europene în cadrul unor proiecte internaþionale.
În acestã activitate doresc sã cooptez cât mai
mulþi profesori, cât ºi elevi. În cadrul activitãþilor
didactice demonstrative doresc sã prezint modalitãþi
de lucru moderne prin folosirea mijloacelor ITC. Pentru viitor îmi
propun sã realizez un parteneriat cu o ºcoalã din Marea
Britanie chiar dacã acest lucru nu se efectueazã în
cadrul unui proiect Comenius 1, ci doresc un parteneriat în scopul
schimbului de informaþii culturale ºi amicale, în scopul
perfecþionãrii limbii engleze a elevilor pe care îi
coordonez.
Pe perioada cursului, pe lângã vizitele întreprinse
în diverse ºcoli, s-au efectuat ºi vizite la diverse obiective
din zonã cum ar fi Muzeul Big Pit Mining, Parcul Naþional
Brecon Beacons, Muzeul Welsh Life, St. Fagans audierea corului bãrbãtesc
din Pontypridd, locuri ce evidenþiazã aspecte ale istoriei
ºi culturii celtice, aceste vizite având scopul de a fi înþeles
modul de viaþã specific Tãrii Galilor, a evenimentelor
cu care s-au confruntat de-a lungul istoriei atât din punct de vedere
social cât ºi educaþional .
Pe perioada cursului nu s-au întâlnit dificultãþi,
totul fiind impecabil organizat, singura problemã fiind engleza
vorbitã de localnici care avea unele influenþe celtice.