In perioada 20 octombrie/3 noiembrie 2001 am participat la cursul "English
as a working language for teaching Geography and History", organizat
de Institutul Pedagogic din Viena, Austria. Cursurile s-au desfasurat
in cadrul Scolii de studii engleze (School of English Studies), Folkestone,
Marea Britanie.
Scopul cursului a fost cel de a ameliora cunostintele de limba engleza
ale cursantilor si de a le conferi acestora incredere in utilizarea limbii
engleze in activitatea de predare invatare in general, si a disciplinelor
istorie si geografie in particular. Ca o consecinta posibila si de dorit
a participarii la curs s-a avut in vedere si dezvoltarea sistemului de
invatamant bilingv. Aceste aspecte sunt de mare importanta in contextul
actual deoarece abilitatile de utilizare a unei limbi straine, in special
limba Engleza, reprezinta una dintre cheile succesului integrarii europene.
Scoala de studii engleze-School of English Studies, cu sediul in Folkestone,
Marea Britanie a gazduit cursul. Scoala este o institutie cu renume in
acest domeniu, cu un corp academic de reputatie. Scoala este acreditata
de British Council si este membra a ARELS-Association of Recognized Language
Services.
Pregatirea mea in vederea participarii la curs a vizat reactualizarea
cunostinetlor de limba englez pe de o parte, iar pe de alta parte consultare
paginilor de web cu tematica istorica, in special pagina britanica http://www.spartacus.schoolnet.co.uk
Programul cursului
A fost esalonat pe un interval de doua saptamani, avand ca scop familiarizarea
cu limbajul academic in limba engleza. Programul a fost structurat dupa
cum urmeaza:
" 25 de ore saptamanal axate in mod special pe utilizarea corecta
gramatical a limbii engleze precum si pe insusirea limbajului de specialitate.
In afara lectiilor de gramatica propriu zisa au fost prezentate teme din
istoria Angliei: "Formarea poporului englez", "Epoca lui
Henric VIII", "Elizabeta I".
" In cursul orelor de dupa amiaza ni s-a oferit posibilitatea de
a participa la cursuri elective, impreuna cu cursanti de la celelalte
cursuri organizate de SES: "Mass media si limbajul specific",
"Utilizarea Internet-ului", "Conversatia in limba engleza',
"Obiceiuri englezesti", ""Traditii culinare",
"Pronuntia limbii engleze"-utilizarea centrului de casete audio.
" In cursul dupa amiezelor au fost invitati lectori care au prezentat
diferite aspecte ale istoriei si prezentului zonei, dupa cum urmeaza:
o David Milne-"Folkestone de-a lungul anilor"
o Joy Leney- "Probleme de mediu in Shepway"
o David Adams- "Sistemul educational in Marea Britanie"
o Terri Price- "Educatia permanenta in Marea Britanie"
o Rob Woods-" Proiecte in Shepway"
" Grupul de 20 cursanti a fost impartit in patru grupuri mici pentru
a vizita scoli engleze. Eu am facut parte din grupul care a vizitat scoala
privata St. Mary's Westbrook. Vizita a cuprins asistenta la o ora de istorie
si una de teatru, vizitarea scolii, dejunul si discutii cu profesorii.
Ca o particularitate a sistemului de invatamant englez ar fi de amintit
faptul ca elevii poarta uniforme specifice fiecarei scoli in parte iar
manualele raman in scoala, fiind studiate acolo de elevi.
In ziua urmatoare, la SES fiecare grup a prezentat o informare asupra
celor vazute in decursul vizitelor. Concluzia desprinsa a fost ca in scolile
de stat numarul elevilor in clasa este mare-peste 30 elevi, nivelul de
disciplina este foarte scazut, iar problemele materiale ale familiilor
isi pun amprenta asupra activitatii elevilor. Pe de alta parte, profesorii
au obligatia de a sta in scoala in intevalul 9-15,30, indiferent daca
au sau nu ore de predare.
" Activitatile de seara au cuprins jocuri lingvitice, vizionari de
casete video cu filme in limba engleza, spectacole teatrale, discoteca,
seara de conversatie cu reprezentanti ai comunitatii locale sustinatori
ai scolii
" In cadrul cursului au fost organizate si o serie de excursii gratuite
la:
o Hythe- o statiune balneara pe tarmul Marii Manecii
o Dover- unde am vizitat tunelele sapate in faleza in timpul celui de-al
doilea razboi mondial si unde erau amenajate un spital de campanie, o
unitate de transmisiuni si sediul comandamentului armatei engleze. Modalitatea
de amenajare a muzeului da o imagine cutremuratoare despre ce a insemnat
lupta englezilor impotriva atacului nazist. Tot la Dover am vizitat gratuit
si castelul medieval ce dateaza din secolul XII. In castel exista posibilitatea
instruirii efective a grupurilor de elevi in sali special amenajate sau
in centre multimedia.
o Crete Road-un deal de deasupra Folkestone-ului de unde se vede terminalul
Eurotunelului. Dl. Dr. Franz Graf, coordonatorul cursului, a prezentat
aici o prelegere despre constructia tunelului si impactul acesteia asupra
comunitatii locale.
" La dispozitia cursantilor au mai fost puse si excursii contra cost
la:
o Canterburry- unde am vizitat Catedrala in care in sec. XII a fost asasinat
Thomas Becket, si manastirea catedralei.
o Cambridge
o Rye si Bodiam Castle
" Cazarea s-a facut in familii localnice unde mincam micul dejun
si cina. Scopul acestui tip de gazduire a fost utilizarea intensiva a
limbii engleze in timpul liber, in conversatiile cu gazdele. Conditiile
de cazare au fost bune, iar familiile-gazda prietenoase.
Evaluarea
Evaluarea a presupus doua aspecte:
" Evaluarea continua- prin verificarea temelor pe care le primeam
in fiecare zi, precum si prin antrenarea noastra in povestirea diferitelor
intamplari cotidiene.
" Evaluarea finala a cuprins la randul sau doua etape:
o Prezentarea unei teme din istoria nationala. Eu am prezentat o prelegere
despre Faurirea statului national roman.
o Prezentarea unui proiect pe o tema la alegere. Eu am prezentat un proiect
intitulat "Aspecte ale reformei in invatamantul romanesc", cu
accent pe deschiderea informationala petrecuta dupa 1990. In finalul prezentarii
am mentionat proiectele I*EARN (International Education and Resource Network)
in care este implicata scoala noastra si am prezentat pagina de web "Romanian
Folklore". Prezentarea a fost bine primita si a deschis o noua perspectiva
asupra Romaniei si a creatiilor sale culturale. Trebuie sa mentionez ca
despre tara noastra nu se stiu prea multe lucruri in acest mediu. De altfel
dintr-o discutie cu directorul scolii am aflat cu sunt prima romanca participanta
la cursurile acestei scoli. La ceremonia de inchidere a cursului am inmanat
CD-ROM-ul cu pagina de web directorului scolii.
o In final am primit diplome de participare la curs.
Impactul cursului
Sub raportul pregatirii mele profesionale, cursul a avut o incontestabila
influenta pozitiva care va marca actiunile mele viitoare:
" Am capatat mai multa incredere in propriile mele cunostinte de
limba engleza, pe care le-am dezvoltat de altfel prin contactul cu vorbitorii
nativi si prin folosirea timp de doua saptamani exclusiv a acestei limbi.
" Mi-am imbogatit cunostintele despre Istoria Angliei, prin prelegerile
la care am asistat si prin vizitarea locurilor istorice.
" Am obtinut informatii despre sistemul de invatamant englez , despre
plusurile si minusurile acestuia, ceea ce m-a facut sa privesc dintr-o
perspectiva mai pozitiva problemele invatamantului romanesc.
" Am stabilit o retea de contacte cu reprezentanti ai gazdelor dar
si cu ceilalti cursanti din Austria, Italia, Franta, Ungaria.
" La nivelul scolii am prezentat actiunile la care am luat parte
si concluziile ce s-a desprins din ele.
" In ce priveste elevii mei, ei vor fi principalii beneficiari ai
cunostintelor pe care le-am obtinut precum si ai retelei de contacte pe
care am stabilit-o pe parcursul sederii in Anglia prin proiectele la care
vor fi invitati sa participe.
In ansamblu apreciez participare la acest curs ca fiind benefica pentru
formarea mea profesionala.
Florina Serbu-Profesor de istorie
Scoala Eforie Nord, Romania
http://efnord.eforie.ro