Raport de activitate

In perioada 20 octombrie/3 noiembrie 2001 am participat la cursul "English as a working language for teaching Geography and History", organizat de Institutul Pedagogic din Viena, Austria. Cursurile s-au desfasurat in cadrul Scolii de studii engleze (School of English Studies), Folkestone, Marea Britanie.

Scopul cursului a fost cel de a ameliora cunostintele de limba engleza ale cursantilor si de a le conferi acestora incredere in utilizarea limbii engleze in activitatea de predare invatare in general, si a disciplinelor istorie si geografie in particular. Ca o consecinta posibila si de dorit a participarii la curs s-a avut in vedere si dezvoltarea sistemului de invatamant bilingv. Aceste aspecte sunt de mare importanta in contextul actual deoarece abilitatile de utilizare a unei limbi straine, in special limba Engleza, reprezinta una dintre cheile succesului integrarii europene.

Scoala de studii engleze-School of English Studies, cu sediul in Folkestone, Marea Britanie a gazduit cursul. Scoala este o institutie cu renume in acest domeniu, cu un corp academic de reputatie. Scoala este acreditata de British Council si este membra a ARELS-Association of Recognized Language Services.

Pregatirea mea in vederea participarii la curs a vizat reactualizarea cunostinetlor de limba englez pe de o parte, iar pe de alta parte consultare paginilor de web cu tematica istorica, in special pagina britanica http://www.spartacus.schoolnet.co.uk

Programul cursului
A fost esalonat pe un interval de doua saptamani, avand ca scop familiarizarea cu limbajul academic in limba engleza. Programul a fost structurat dupa cum urmeaza:
" 25 de ore saptamanal axate in mod special pe utilizarea corecta gramatical a limbii engleze precum si pe insusirea limbajului de specialitate. In afara lectiilor de gramatica propriu zisa au fost prezentate teme din istoria Angliei: "Formarea poporului englez", "Epoca lui Henric VIII", "Elizabeta I".
" In cursul orelor de dupa amiaza ni s-a oferit posibilitatea de a participa la cursuri elective, impreuna cu cursanti de la celelalte cursuri organizate de SES: "Mass media si limbajul specific", "Utilizarea Internet-ului", "Conversatia in limba engleza', "Obiceiuri englezesti", ""Traditii culinare", "Pronuntia limbii engleze"-utilizarea centrului de casete audio.
" In cursul dupa amiezelor au fost invitati lectori care au prezentat diferite aspecte ale istoriei si prezentului zonei, dupa cum urmeaza:
o David Milne-"Folkestone de-a lungul anilor"
o Joy Leney- "Probleme de mediu in Shepway"
o David Adams- "Sistemul educational in Marea Britanie"
o Terri Price- "Educatia permanenta in Marea Britanie"
o Rob Woods-" Proiecte in Shepway"

" Grupul de 20 cursanti a fost impartit in patru grupuri mici pentru a vizita scoli engleze. Eu am facut parte din grupul care a vizitat scoala privata St. Mary's Westbrook. Vizita a cuprins asistenta la o ora de istorie si una de teatru, vizitarea scolii, dejunul si discutii cu profesorii. Ca o particularitate a sistemului de invatamant englez ar fi de amintit faptul ca elevii poarta uniforme specifice fiecarei scoli in parte iar manualele raman in scoala, fiind studiate acolo de elevi.
In ziua urmatoare, la SES fiecare grup a prezentat o informare asupra celor vazute in decursul vizitelor. Concluzia desprinsa a fost ca in scolile de stat numarul elevilor in clasa este mare-peste 30 elevi, nivelul de disciplina este foarte scazut, iar problemele materiale ale familiilor isi pun amprenta asupra activitatii elevilor. Pe de alta parte, profesorii au obligatia de a sta in scoala in intevalul 9-15,30, indiferent daca au sau nu ore de predare.
" Activitatile de seara au cuprins jocuri lingvitice, vizionari de casete video cu filme in limba engleza, spectacole teatrale, discoteca, seara de conversatie cu reprezentanti ai comunitatii locale sustinatori ai scolii
" In cadrul cursului au fost organizate si o serie de excursii gratuite la:
o Hythe- o statiune balneara pe tarmul Marii Manecii
o Dover- unde am vizitat tunelele sapate in faleza in timpul celui de-al doilea razboi mondial si unde erau amenajate un spital de campanie, o unitate de transmisiuni si sediul comandamentului armatei engleze. Modalitatea de amenajare a muzeului da o imagine cutremuratoare despre ce a insemnat lupta englezilor impotriva atacului nazist. Tot la Dover am vizitat gratuit si castelul medieval ce dateaza din secolul XII. In castel exista posibilitatea instruirii efective a grupurilor de elevi in sali special amenajate sau in centre multimedia.
o Crete Road-un deal de deasupra Folkestone-ului de unde se vede terminalul Eurotunelului. Dl. Dr. Franz Graf, coordonatorul cursului, a prezentat aici o prelegere despre constructia tunelului si impactul acesteia asupra comunitatii locale.
" La dispozitia cursantilor au mai fost puse si excursii contra cost la:
o Canterburry- unde am vizitat Catedrala in care in sec. XII a fost asasinat Thomas Becket, si manastirea catedralei.
o Cambridge
o Rye si Bodiam Castle
" Cazarea s-a facut in familii localnice unde mincam micul dejun si cina. Scopul acestui tip de gazduire a fost utilizarea intensiva a limbii engleze in timpul liber, in conversatiile cu gazdele. Conditiile de cazare au fost bune, iar familiile-gazda prietenoase.

Evaluarea
Evaluarea a presupus doua aspecte:
" Evaluarea continua- prin verificarea temelor pe care le primeam in fiecare zi, precum si prin antrenarea noastra in povestirea diferitelor intamplari cotidiene.
" Evaluarea finala a cuprins la randul sau doua etape:
o Prezentarea unei teme din istoria nationala. Eu am prezentat o prelegere despre Faurirea statului national roman.
o Prezentarea unui proiect pe o tema la alegere. Eu am prezentat un proiect intitulat "Aspecte ale reformei in invatamantul romanesc", cu accent pe deschiderea informationala petrecuta dupa 1990. In finalul prezentarii am mentionat proiectele I*EARN (International Education and Resource Network) in care este implicata scoala noastra si am prezentat pagina de web "Romanian Folklore". Prezentarea a fost bine primita si a deschis o noua perspectiva asupra Romaniei si a creatiilor sale culturale. Trebuie sa mentionez ca despre tara noastra nu se stiu prea multe lucruri in acest mediu. De altfel dintr-o discutie cu directorul scolii am aflat cu sunt prima romanca participanta la cursurile acestei scoli. La ceremonia de inchidere a cursului am inmanat CD-ROM-ul cu pagina de web directorului scolii.
o In final am primit diplome de participare la curs.

Impactul cursului
Sub raportul pregatirii mele profesionale, cursul a avut o incontestabila influenta pozitiva care va marca actiunile mele viitoare:
" Am capatat mai multa incredere in propriile mele cunostinte de limba engleza, pe care le-am dezvoltat de altfel prin contactul cu vorbitorii nativi si prin folosirea timp de doua saptamani exclusiv a acestei limbi.
" Mi-am imbogatit cunostintele despre Istoria Angliei, prin prelegerile la care am asistat si prin vizitarea locurilor istorice.
" Am obtinut informatii despre sistemul de invatamant englez , despre plusurile si minusurile acestuia, ceea ce m-a facut sa privesc dintr-o perspectiva mai pozitiva problemele invatamantului romanesc.
" Am stabilit o retea de contacte cu reprezentanti ai gazdelor dar si cu ceilalti cursanti din Austria, Italia, Franta, Ungaria.
" La nivelul scolii am prezentat actiunile la care am luat parte si concluziile ce s-a desprins din ele.
" In ce priveste elevii mei, ei vor fi principalii beneficiari ai cunostintelor pe care le-am obtinut precum si ai retelei de contacte pe care am stabilit-o pe parcursul sederii in Anglia prin proiectele la care vor fi invitati sa participe.
In ansamblu apreciez participare la acest curs ca fiind benefica pentru formarea mea profesionala.

Florina Serbu-Profesor de istorie
Scoala Eforie Nord, Romania
http://efnord.eforie.ro