10 Intrebari despre negocierile de aderare a Romaniei
la Uniunea Europeana
1. Care sunt principalele etape inaintea deschiderii negocierilor
de aderare?
Statul care doreste aderarea la UE trebuie sa depuna Presedintiei Consiliului
UE o cerere de aderare ( o scrisoare in care isi exprima dorinta de a
deveni membru al Uniunii Europene).
Consiliul UE decide daca ii este sau nu conferit statul de candidat la
UE. Acesta nu este un proces automat (Turcia nu a fost acceptata ca stat
candidat decat dupa multi ani de la depunerea cererii de aderare). Din
momentul in care candidatura unui stat este acceptata aceasta primeste
ajutor din partea Uniunii pentru a se pregati penrtu aderare si este permanent
monitorizat pentru a se vedea in ce masura indeplineste criteriile aderarii.
Pe baza rapoartelor anualelor de tara intocmite de Comisia Europeana,
Consiliul European decide deschiderea negocierilor de aderare.
2) Care sunt criteriile care trebuie indeplinite inainte de deschiderea
negocierilor de aderare ?
Consiliul European de la Helsinki din decembrie 1999 a hotarat ca singurul
criteriu care trebuie indeplinit inaintea deschiderii negocierilor este
criteriul politic (existenta unor institutii democratice stabile, respectarea
drepturilor omului si protejarea drepturilor minoritatilor).
Celelalte criterii raman neschimbate, indeplinirea lor fiind necesara
in momentul aderarii. Aceste criterii sunt:
-Criteriul economic: o ecomonie de piata functionala si care sa poata
face fata presiunilor concurentiale de pe Piata Unica a UE;
-Criteriul legislativ: acquis-ul comunitar trebuie sa fie pus in aplicare
in statul candidat in momentul aderarii la UE;
-Criteriul administrativ: capacitatea statului candidat de a-si asuma
obligatiile de stat membru al UE.
3) Ce negociaza Romania?
Obiectivul final al negocierilor este aderarea la UE, respectiv dobandirea
statutului de membru al Uniunii Europene, cu toate drepturile si obligatiile
ce decurg din acest statut.
Aderarea laUE consta in adoptarea, aplicarea si dezvoltarea acquis-ului
comunitar, care reprezinta intreaga legislatie primara si derivata, ca
si ansamblul politicilor si institutiilor create pentru a asigura aplicarea,
respectarea si dezvoltarea corespunzatoare si continua a aceastei legislatii.
De fapt, principiul fundamental al aderarii la UE este ca cea mai mare
parte a acquis-ului nu este negociabila, de vreme ce el constituie esenta
insasi a constructiei comunitare. Intr-adevar, majoritatea acquis-ului
comunitar trebuie preluat ca atare de statul candidat, numai aspecte concrete
si dificile putand fi supuse negocierii.
4) Cand va incepe Romania negocierile de aderare ?
Odata ce Consiliul European a luat decizia de incepere a negocerilor cu
un stat candidat mai trec cateva luni pina la momentul in care cele doua
parti se aseaza efectiv la masa negocierilor.
Intre timp, partile se pun de acord asupra ordinii in care se negociaza
diferitele capitole. Din experienta negocierilor anterioare purtate de
UE, se observa ca intotdeauna se incepe cu capitolele mai usoare, pentru
a permite relalizarea unor progrese absolut necesare crearii unui climat
de incredere intre cele doua parti.
Capitolele mai dificile sunt lasate pentru o etapa mai avansata a negocierilor,
cand partile au o vedere de ansamblu asupra pozitiilor de negociat .
Pentru fiecare capitol de negociere statul candidat trbuie sa-si pregateasca
pozitia de negociere sub forma unui 'document de pozitie'. Acest proces
este precedat de o examinare analitica (screening)bilaterala a acquis-ului
comunitar la data aderarii.
UE raspunde 'documentului de pozitie' al statului candidat prin propria-i
pozitie de negociere, cunoscuta drept 'pozitie comuna'. Aceasta trebuie
sa fie adoptata in unanimitate de statele membre ale UE (proiectul de
pozitie comuna este pregatit de Comisia Europeana).
5) Care sunt capitolele de negociere?
Acquis-ul comunitar este grupat in 31 de capitole, ce sunt deschise succesiv
negocierii.
1) Libera circulatie a bunurilor
2) Libera circulatie a persoanelor
3) Libera circulatie a serviciilor
4) Libera circulatie a capitalurilor
5) Dreptul societatilor comerciale
6) Politica de concurenta
7) Agricultura
8) Pescuitul
9) Politica in domeniul transporturilor
10) Impozitarea
11) Uniunea Economica si Monetara
12) Statistica
13) Politica sociala si de ocupare a fortei de munca
14) Energie
15) Poltitica industiala
16) Intreprinderile mici si mijlocii
17) Stiinta si cercetare
18) Invatamant si formare profeesionala
19) Telecomunicatii si tehnologia informatiei
20) Cultura si audio-vizoal
21) Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale
22) Mediul inconjurator
23) Protectia consumatorului si sanatatea publica
24) Cooperarea in domeniul justitiei si afacerilor interne
25) Uniunea vamala
26) Relatiile economice internationale
27) Politica externa si de securitate comuna
28) Confortul financiar
29) Prevederi financiare si bugetare
30) Participarea la institutiile Uniunii Europene
31) Altele
6. Cu cine se negociaza aderarea?
Doua institutii ale UE sunt implicate in procesul de negociere: Consiliul
Uniunii(alcatuit din ministri de resort reprezentand fiecare dintre statele
membre) si Comisia Europeana (Directia Generala pentru Extindere).
Negocierile oficiale se desfasoara in cadrul unei Conferinte de negociere
la care participa negociatorul tarii candidate si Consiliul UE.Cele doua
parti isi prezinta pozitiile de negociere asupra cate unui capitol al
acquis-ului. Daca cele doua parti se pun de acord, capitolull respectiv
se poate inchide provizoriu. Daca cele doua pozitii de negociere sunt
diferite, chestiunea ramane in discutie pana cand se gaseste o solutie.
Oricare ar fi concesia ceruta de statul candidat, ea nu poate fi acceptata
decat cu acordul unanim al statelor membre. Este sarcina Comisiei Europene
sa identifice impreuna cu statul candidat acele concesii ce ar putea fi
acceptate de catre Consiliul UE, si cu Consiliul UE acele concesii pe
care le-ar putea accepta statul candidat.
7. Care sunt concesiile pe care le poate solicita Romania?
Daca statul candidat are dificultati serioase si demonstrabile in aplicarea
acquis-ului comunitar la data aderarii intr-un anumit domeniu, el poate
formula doua tipuri de cereri:
-Perioade de tranzitie;
-Adaptari speciale ale acquis-ului.
Perioadele de tranzitie pot fi agreate de cele doua parti pentru a :
-permite adaptarea economiei noului membru la cea a UE
-permite Uniunii Europene sa-si adapteze politiicle pentru a tine cont
de prezenta unui nou stat membru
-acorda noului stat membru perioada de timp necesara punerii in aplicare
a anumitor dispozitii ale aquis-ului si crearii institutiilor necesare
aplicarii si asigurarii respectarii acestor dispozitii.
Aceste intelegeri nu pot functiona decat pentru o perioada limitat de
timp. Experienta ultimelor extinderiale UE arata ca astfel de perioade
de tranzitie au variat de la 1 la 10 ani. Adaptari speciale ale acquis-ului
pot fi agreate in cazuri foarte precise, cand statul candidat reuseste
sa convinga Ue ca o anumita parte a acquis-ului comunitar nu este suficient
de evoluata comparativ cu legislatia din statul respectivsi, deci, este
nevoie de o modernizarea acquis-ului in domeniu(de ex. Protectia mediului,
in negocierile legate de ultima extindere), sau ca intra in contradictie
cu realitati obiective ce tin tin de identitatea nationala a statului
candidat (de ex. Acordarea unor drepturi speciale populatiei sami, in
cadrul negocierilor cu Finlanda si Suedia). Daca sunt acceptate, aceste
instrumente determina schimbari ale acquis-uluicomunitar, cu toate consecintele
juridice ce decurg(modificari ale legislatiei secundare). Aceste schimbari
sunt incluse in anexele Tratatului de Aderare semnat de statele membre
ale UE si de statul candidat.
8. Care sunt scopurile concrete ale negocierii?
-modificarea Tratatelor constitutive pentru a include noile state membre
si in special modificarea institutiilor UE(stabilirea numarului de membri
in Consiliu, Comisie, Parlamentul European, Curtea de Justitie, etc) ca
urmare a extinderii;
-modificarea legislatiei derivate a UE astfel incat ea sa fie aplicabila
in noile state membre;
-stabilirea perioadelor de tranzitie;
-stabilirea contributiei noului stat membru la bugetul UE si alocatiei
pe care o va primi din acest buget(prin participarea la programe, la politica
agricola comuna, la fondurile structurale, etc.);
-stabilirea conditiilor participarii noului stat in aplicarea politicilor
comune ale UE si a eventualelor modificari necesare.
9. Cat vor dura negocierile de aderare?
Negocierile sunt considerate incheiate cand partile s-au pus de acord
asupra tuturor capitolelor de negociere.
Principiul general este ca nimic nu este convenit pana cand totul nu este
convenit. Asta inseamna ca un capitol asupra caruia s-a cazut in principiu
de acord, poate fi redeschis pe parcursul negocierilor daca intre timp
a survenit o schimbare acquis sau pentru orice alt motiv care justifica
negocieri suplimentare.
Durata negocierilor variaza foarte mult de la o tara candidata la alta.
In principiu, cu cat un stat candidat este mai bine pregatit, cu atat
mai repede se incheie negocierile. De exemplu, Austria, Finlanda si Suedia
au avut nevoie de 16 luni pentru a negocia aderarea lor la UE, pe cand
Portugaliei i-au trebuit 80 de luni.
10. Cand va deveni Romania membra a Uniunii Europene?
Incheierea cu succes a negocierilor nu conduce intodeauna la aderarea
propriu-zisa la UE. Un caz clasic este cel al Norvegiei, stat care a negociat
de doua ori aderarea si de fiecare data aceasta a fost respinsa de populatie
in referendumurile nationale cerute de Constitutia tarii pentru ratificarea
Tratatului de Aderare la UE.
Intre incheiarea negocierilor si aderarea propriu-zisa mai sunt cateva
etape importante de parcurs:
-redactarea si convenirea Tratatului de aderare de catre UE si statul
candidat, tratat international ce prevede drepturile si obligatiile partilor
in vederea dobandirii calitatii de membru al UE;
-exprimarea consimtamantului Parlamentului European prin adoptarea Tratatului
de aderare;
-semnarea Tratatului de aderare de catre toate statele membre ale UE(15
+) si de catre Romania;
-ratificarea Tratatului de catre toate Parlamentele nationale ale statelor
membre si de catre Parlamentul Romaniei, precum si prin organizarea unui
referendum(acolo unde Constitutia sau considerentele politice o cer).
Cand toate aceste etape au fost parcurse cu succes, Romania poate deveni
membra al Uniunii Europene.
Material realizat de Centrul de informare al Comisiei
Europene in Romania
|