PRIMAVARA IN EUROPA  
10 Intrebari despre negocierile de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana

1. Care sunt principalele etape inaintea deschiderii negocierilor de aderare?

Statul care doreste aderarea la UE trebuie sa depuna Presedintiei Consiliului UE o cerere de aderare ( o scrisoare in care isi exprima dorinta de a deveni membru al Uniunii Europene).
Consiliul UE decide daca ii este sau nu conferit statul de candidat la UE. Acesta nu este un proces automat (Turcia nu a fost acceptata ca stat candidat decat dupa multi ani de la depunerea cererii de aderare). Din momentul in care candidatura unui stat este acceptata aceasta primeste ajutor din partea Uniunii pentru a se pregati penrtu aderare si este permanent monitorizat pentru a se vedea in ce masura indeplineste criteriile aderarii.
Pe baza rapoartelor anualelor de tara intocmite de Comisia Europeana, Consiliul European decide deschiderea negocierilor de aderare.

2) Care sunt criteriile care trebuie indeplinite inainte de deschiderea negocierilor de aderare ?
Consiliul European de la Helsinki din decembrie 1999 a hotarat ca singurul criteriu care trebuie indeplinit inaintea deschiderii negocierilor este criteriul politic (existenta unor institutii democratice stabile, respectarea drepturilor omului si protejarea drepturilor minoritatilor).
Celelalte criterii raman neschimbate, indeplinirea lor fiind necesara in momentul aderarii. Aceste criterii sunt:
-Criteriul economic: o ecomonie de piata functionala si care sa poata face fata presiunilor concurentiale de pe Piata Unica a UE;
-Criteriul legislativ: acquis-ul comunitar trebuie sa fie pus in aplicare in statul candidat in momentul aderarii la UE;
-Criteriul administrativ: capacitatea statului candidat de a-si asuma obligatiile de stat membru al UE.

3) Ce negociaza Romania?
Obiectivul final al negocierilor este aderarea la UE, respectiv dobandirea statutului de membru al Uniunii Europene, cu toate drepturile si obligatiile ce decurg din acest statut.
Aderarea laUE consta in adoptarea, aplicarea si dezvoltarea acquis-ului comunitar, care reprezinta intreaga legislatie primara si derivata, ca si ansamblul politicilor si institutiilor create pentru a asigura aplicarea, respectarea si dezvoltarea corespunzatoare si continua a aceastei legislatii.
De fapt, principiul fundamental al aderarii la UE este ca cea mai mare parte a acquis-ului nu este negociabila, de vreme ce el constituie esenta insasi a constructiei comunitare. Intr-adevar, majoritatea acquis-ului comunitar trebuie preluat ca atare de statul candidat, numai aspecte concrete si dificile putand fi supuse negocierii.

4) Cand va incepe Romania negocierile de aderare ?
Odata ce Consiliul European a luat decizia de incepere a negocerilor cu un stat candidat mai trec cateva luni pina la momentul in care cele doua parti se aseaza efectiv la masa negocierilor.
Intre timp, partile se pun de acord asupra ordinii in care se negociaza diferitele capitole. Din experienta negocierilor anterioare purtate de UE, se observa ca intotdeauna se incepe cu capitolele mai usoare, pentru a permite relalizarea unor progrese absolut necesare crearii unui climat de incredere intre cele doua parti.
Capitolele mai dificile sunt lasate pentru o etapa mai avansata a negocierilor, cand partile au o vedere de ansamblu asupra pozitiilor de negociat .
Pentru fiecare capitol de negociere statul candidat trbuie sa-si pregateasca pozitia de negociere sub forma unui 'document de pozitie'. Acest proces este precedat de o examinare analitica (screening)bilaterala a acquis-ului comunitar la data aderarii.
UE raspunde 'documentului de pozitie' al statului candidat prin propria-i pozitie de negociere, cunoscuta drept 'pozitie comuna'. Aceasta trebuie sa fie adoptata in unanimitate de statele membre ale UE (proiectul de pozitie comuna este pregatit de Comisia Europeana).

5) Care sunt capitolele de negociere?
Acquis-ul comunitar este grupat in 31 de capitole, ce sunt deschise succesiv negocierii.
1) Libera circulatie a bunurilor
2) Libera circulatie a persoanelor
3) Libera circulatie a serviciilor
4) Libera circulatie a capitalurilor
5) Dreptul societatilor comerciale
6) Politica de concurenta
7) Agricultura
8) Pescuitul
9) Politica in domeniul transporturilor
10) Impozitarea
11) Uniunea Economica si Monetara
12) Statistica
13) Politica sociala si de ocupare a fortei de munca
14) Energie
15) Poltitica industiala
16) Intreprinderile mici si mijlocii
17) Stiinta si cercetare
18) Invatamant si formare profeesionala
19) Telecomunicatii si tehnologia informatiei
20) Cultura si audio-vizoal
21) Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale
22) Mediul inconjurator
23) Protectia consumatorului si sanatatea publica
24) Cooperarea in domeniul justitiei si afacerilor interne
25) Uniunea vamala
26) Relatiile economice internationale
27) Politica externa si de securitate comuna
28) Confortul financiar
29) Prevederi financiare si bugetare
30) Participarea la institutiile Uniunii Europene
31) Altele

6. Cu cine se negociaza aderarea?
Doua institutii ale UE sunt implicate in procesul de negociere: Consiliul Uniunii(alcatuit din ministri de resort reprezentand fiecare dintre statele membre) si Comisia Europeana (Directia Generala pentru Extindere).
Negocierile oficiale se desfasoara in cadrul unei Conferinte de negociere la care participa negociatorul tarii candidate si Consiliul UE.Cele doua parti isi prezinta pozitiile de negociere asupra cate unui capitol al acquis-ului. Daca cele doua parti se pun de acord, capitolull respectiv se poate inchide provizoriu. Daca cele doua pozitii de negociere sunt diferite, chestiunea ramane in discutie pana cand se gaseste o solutie.
Oricare ar fi concesia ceruta de statul candidat, ea nu poate fi acceptata decat cu acordul unanim al statelor membre. Este sarcina Comisiei Europene sa identifice impreuna cu statul candidat acele concesii ce ar putea fi acceptate de catre Consiliul UE, si cu Consiliul UE acele concesii pe care le-ar putea accepta statul candidat.

7. Care sunt concesiile pe care le poate solicita Romania?
Daca statul candidat are dificultati serioase si demonstrabile in aplicarea acquis-ului comunitar la data aderarii intr-un anumit domeniu, el poate formula doua tipuri de cereri:
-Perioade de tranzitie;
-Adaptari speciale ale acquis-ului.
Perioadele de tranzitie pot fi agreate de cele doua parti pentru a :
-permite adaptarea economiei noului membru la cea a UE
-permite Uniunii Europene sa-si adapteze politiicle pentru a tine cont de prezenta unui nou stat membru
-acorda noului stat membru perioada de timp necesara punerii in aplicare a anumitor dispozitii ale aquis-ului si crearii institutiilor necesare aplicarii si asigurarii respectarii acestor dispozitii.
Aceste intelegeri nu pot functiona decat pentru o perioada limitat de timp. Experienta ultimelor extinderiale UE arata ca astfel de perioade de tranzitie au variat de la 1 la 10 ani. Adaptari speciale ale acquis-ului pot fi agreate in cazuri foarte precise, cand statul candidat reuseste sa convinga Ue ca o anumita parte a acquis-ului comunitar nu este suficient de evoluata comparativ cu legislatia din statul respectivsi, deci, este nevoie de o modernizarea acquis-ului in domeniu(de ex. Protectia mediului, in negocierile legate de ultima extindere), sau ca intra in contradictie cu realitati obiective ce tin tin de identitatea nationala a statului candidat (de ex. Acordarea unor drepturi speciale populatiei sami, in cadrul negocierilor cu Finlanda si Suedia). Daca sunt acceptate, aceste instrumente determina schimbari ale acquis-uluicomunitar, cu toate consecintele juridice ce decurg(modificari ale legislatiei secundare). Aceste schimbari sunt incluse in anexele Tratatului de Aderare semnat de statele membre ale UE si de statul candidat.

8. Care sunt scopurile concrete ale negocierii?
-modificarea Tratatelor constitutive pentru a include noile state membre si in special modificarea institutiilor UE(stabilirea numarului de membri in Consiliu, Comisie, Parlamentul European, Curtea de Justitie, etc) ca urmare a extinderii;
-modificarea legislatiei derivate a UE astfel incat ea sa fie aplicabila in noile state membre;
-stabilirea perioadelor de tranzitie;
-stabilirea contributiei noului stat membru la bugetul UE si alocatiei pe care o va primi din acest buget(prin participarea la programe, la politica agricola comuna, la fondurile structurale, etc.);
-stabilirea conditiilor participarii noului stat in aplicarea politicilor comune ale UE si a eventualelor modificari necesare.

9. Cat vor dura negocierile de aderare?
Negocierile sunt considerate incheiate cand partile s-au pus de acord asupra tuturor capitolelor de negociere.
Principiul general este ca nimic nu este convenit pana cand totul nu este convenit. Asta inseamna ca un capitol asupra caruia s-a cazut in principiu de acord, poate fi redeschis pe parcursul negocierilor daca intre timp a survenit o schimbare acquis sau pentru orice alt motiv care justifica negocieri suplimentare.
Durata negocierilor variaza foarte mult de la o tara candidata la alta. In principiu, cu cat un stat candidat este mai bine pregatit, cu atat mai repede se incheie negocierile. De exemplu, Austria, Finlanda si Suedia au avut nevoie de 16 luni pentru a negocia aderarea lor la UE, pe cand Portugaliei i-au trebuit 80 de luni.

10. Cand va deveni Romania membra a Uniunii Europene?
Incheierea cu succes a negocierilor nu conduce intodeauna la aderarea propriu-zisa la UE. Un caz clasic este cel al Norvegiei, stat care a negociat de doua ori aderarea si de fiecare data aceasta a fost respinsa de populatie in referendumurile nationale cerute de Constitutia tarii pentru ratificarea Tratatului de Aderare la UE.

Intre incheiarea negocierilor si aderarea propriu-zisa mai sunt cateva etape importante de parcurs:
-redactarea si convenirea Tratatului de aderare de catre UE si statul candidat, tratat international ce prevede drepturile si obligatiile partilor in vederea dobandirii calitatii de membru al UE;
-exprimarea consimtamantului Parlamentului European prin adoptarea Tratatului de aderare;
-semnarea Tratatului de aderare de catre toate statele membre ale UE(15 +) si de catre Romania;
-ratificarea Tratatului de catre toate Parlamentele nationale ale statelor membre si de catre Parlamentul Romaniei, precum si prin organizarea unui referendum(acolo unde Constitutia sau considerentele politice o cer).
Cand toate aceste etape au fost parcurse cu succes, Romania poate deveni membra al Uniunii Europene.

Material realizat de Centrul de informare al Comisiei Europene in Romania

 

 

 

Home | Prezentarea proiectului | Contact | Scoli participante |Ce stim despre Europa? | Oaspeti
Resurse | Actiuni | Realizari | Ecouri | Poze | Tineri reporteri |
Pagina realizata de Info Efnord. Ultimul update 5 mai-2003
Intrebari sau sugestii legate de site la florina@lefo.ro

Site-ul european Spring Day