Agricultura
Politica agricola comuna
Agricultura a constituit, inca de la inceput, unul din sectoarele cheie
ale Comunitatii Europene, motiv pentru care Comunitatea Economica Europeana
a initiat o Politica Agricola Comuna (PAC) in anul 1962, special pentru
a sporii productia si pentru a asigura un standard de viata fiermierilor
comparabil cu nivelul altor categorii sociale. De asemenea, s-a urmarit
stabilizarea pietelor agricole si garantarea aprovizionarii continue a
consumatorilor europeni, la preturi convenabile.
Politica Agricula Comuna se bazeaza pe trei principii independente. Primul
principiu se refera la " piata si preturi unice", ceea ce inseamna
ca produsele agricole pot circula liber pe tot teritoriul UE, aplicandu-se
acelasi sistem de preturi. Al doilea principiu priveste " preferinta
comunitara", adica produsele comunitare sunt preferate fata de cele
din afara Uniunii, pentru care consumatorul european trebuie sa plateasca
o taxa suplimentara. Cel de-al treilea principiu se refera la toate statele
membre ale UE contribuie la constituirea bugetului comunitar si, in acelasi
timp, toate statele membre au dreptul sa beneficieze de masuril finantate
in cadrul PAC.
Avantajele Politicii Agricole Comune pentru consumatori.
Consumatorii beneficiaza de Politica Agricola Comuna in mai multe moduri:
1. Oferta de produse este mult mai diversificata si de calitate;
2. Aprovizionarea se face continuu si in siguranta;
3. Preturile sunt rezonabile;
4. In ciuda cresterii in termeni absoluti a preturilor, ponderea cheltuielilor
in bugetul familiei pentru asigurarea cosului zilnic a scazut continuu,
in ultini 20 de ani, de la 28% la 19%. Politica Agricola Comuna cota fiecare
cetatean din UE nu mai mult de 2 Euro/zi.
Reforma Politicii Agricole Comune
Politica Agricola Comuna a cunoscut un proces de forma continua. Prima
reforma de propotii a avut loc in 1992, si a vizat refacerea echilibru
de pe piata produselor agricole, prin diminuarea masurilor de sustinere
preturilor, pierderile de venit rezultate fiind integral compensate prin
plati compensatorii directe. Suplimentar, s-a acordat sprijin pentru ptotectia
sociala si a mediului (inconjurarea utilizarii proceselor tehnologice
curate) si resurselor naturale. Spre exemplu, propietarii de terenuri
arable lasate necultivate (in conservarea )in vederea protejari mediului
pot fi sprijiniti financear pe o perioada de 20 de ani. Urmarea a fost
ca stocurile de produse agrcole fara desfacerea au scazut iar preturile
europene s-au aliniat celor mondiale, in timp ce veniturile fermierilor
s-au imbunatatit.
O alta etapa importanta a reformei politicii agricole comune a reprezentat-o
intrarea in vigoare din iulie 1995 a prevedilar Acordul de la Marrakech
ce a incheiat Runda Uruguay a Acordulu General pentru Tarife si Comert.
Acest Acord a insemnat un pas inainte in liberalizarea comertului mondial
cu produse agricole introducand un drept minim de acces pe pietele interne
ale statelor semnatoare, cualitificarea unitara a subventiilor acordate
in sectorul agricol pentru limitarea si reducerea lor si reducerea sugestiva
atat ca volum dar si ca valuare a subventiilor la export. O alta masura
importanta introdusa de Runda Uruguay a fost transformarea in tarife (
tarificarea ) a tuturor masurilor de protectie la frontiera altele decat
tarifele vamale.
Reforma Politicii Agricole Comune, continuata prin Agenda 2000 asa cum
a fost aprobata de Consiliul de la Berlin in martie 1999, viziteaza adaptarea
agriculturii europene la evolutiile interne si externe ale pietei produselor
agricole care se prefigureaza la orizontul anilor 2000. Reforma radicala
propusa de Comisia Europeana este inspirata de tendintele pe plan european
si international, dintre care cele mai importante includ cresterea cererii
pentru alimente, la nivel mondial, tendintele de globarizare a comertului
si perspectivele de largire a Uniunii Europene catre est. Noua politica
sprijina mentinerea unui model de agricultura care reprezinta o parte
cheie a mostenirii europene, si benificiile largi pe care le aduce cetatenilor
europeni.
Noua Politica Agricola Comuna: competivitate, durabilitate si orientare
catre calitate.
Noua Politica este un pas inainte in sprijinirea dezvoltarii rurale si
nu a productiei agricole, fermierii urmand sa fie recompensati nu numai
pentru ceea ce produc ci si pentru contributia lor generala la dezvoltarea
societatii.
Reforma cuprinde, pe scurt:
1. Reducerea subventilor pentru sustinerea preturilor, in vederea inconjurarii
competitivitatii: la cereale preturile minime garantate vor scadea cu
15%, iar carnea de vita cu 15%. Aceste noi reduceri vor permite fermierilor
europeni sa fie intr-un contact direct cu preturile reale ale pietelor,
astfel promovandu-se competivitatea produselor agricole europene in raport
cu alti competitori. De asemenea, foarte important, schimbarile vor contribui
la integrarea progresiva a statelor din Europa Centrala si de Est canditate
la integrarea in UE.
2. Un standard de viata rezonabil pentru comunitatile agricole. Reducerile
care se vor opera la nivelul subventiilor vor fi partial compensate prin
acordarea de plati directe cu scopul de a se mentine standardul de viata
al locuitorilor din mediul rural.
3. Intarirea pozitiei Uniunii Europene pe pietele internationale.
4. Orientarea catre calitate: atat in sprijinirea pietei produselor agricole
cat si in politica de dezvoltare rurala, se vor respecta un minimum de
standarde in domeniul mediului inconjurator, securitatii alimentelor,
igienii si bunastarii animalelor.
5. Integrarea obiectivelor privind protectia mediului in PAC.
6. Un nou cadru de dezvoltare rurala care are ca obiective:
- crearea unui sector agricol si forestier mai puternic;
- imbunatatirea competitivitatii in mediul rural;
- conservarea mediului si a mostenirii rurale europene.
7. Gestionarea descentralizata a fondurilor. Fiecare Stat Membru va putea
aloca resurse financiare dupa propria strategie care trebuie insa sa previna
distorsionarea concurentei.
8. Simplificari suplimentare in diverse domenii.
SAPARD: asistenta speciala de pre-aderare si dezvoltare rurala
In cele treisprezece tari candidate, agricultura joaca un rol mult mai
mare decat in Statele Membre, in ceea ce priveste suprafata, produsul
intern brut si, mai ales, ocuparea fortei de munca. Cea mai importanta
sarcina in majoritatea tarilor candidate este de a reduce aceasta dependenta
exagerata de agricultura si de a depasi problemele socio-economice inerente.
Pregatirea sectorului agricol si a industriei agro-alimentare pentru
aderarea la UE se va baza pe dezvoltarea unor piete si canale de marketing
reale, pe imbunatatirea sanatatii plantelor si a standardelor veterinare
si pe dezvoltarea structurilor administrative si de control din agricultura.
Programul SAPARD al Uniunii Europene va sprijinii implementarea acquis-ului
comunitar, va sprijini masurile care vizeaza intarirea eficientei si competitivitatii
in sectorul agricol si industria agro-alimentara, crearea de locuri de
munca si dezvoltare rurala durabila. Programul are un buget de 520 milioane
de euro pe an, pana in anul 2006 si se va aplica in 10 tari candidate.
Masurile prevazute de acest program sprijina initiativele nationale deja
lansate de tarile din centrul si estul Europei, cum ar fi: investitiile
in fermele agricole, asociatii ale producatorilor si in sectorul prelucrarii
produselor alimentare, imbunatatirea infrastructurii in mediul rural,
introducerea sistemelor de control veterinar si al sanatatii plantelor,
promovarea unor metode de productie in respectul mediului inconjurator,
diversificarea activitatilor din mediul rural, protejarea si pastrarea
mostenirii rurale, dezvoltarea sectorului forestier si impaduririle terenurilor
agricole.
Prezentare realizata de Prefectura judetului Constanta, Camera de
Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura, Constanta, Euro Info Centre
Constanta
|