Uniunea Europeana de astazi este rezultatul efortului de cooperare inceput
cu peste o jumatate de secol in urma, in incercarea de a reconstrui un
continent distrus de razboi, si de a pune bazele unei societati sigure
si prospere. Cooperarea s-a extins, de atunci, in foarte multe domenii,
Uniunea Europeana oferind, acum, mai ales un forum de dezbatere si rezolvare
a problemelor de interes pentru intreaga comunitate europeana.
Obiectele declarate ale Uniunii, la trecerea in noul mileniul, confirma
vocatia globala si latura umana a proiectului european:
· Promovarea progresului social si economic
· Afirmarea indentitatii europene pe scena internationala
· Institutia cetateniei europene
· Realizarea unei zone de libertate, securitate si justitie
· Mentinerea si consolidarea dreptului comunitar
Initierea constructiei europene
La 9 mai 1950, ministrul de externe al Frantei, Robert Schuman, marca
un moment istoric, prezentand ideea crearii unei comunitati de interese
pasnice. Astfel se ofereau premisele unei cooperari intre vechi inamici
si se trecea peste resentimentele razboiului si poverile trecutului. Totodata
se declansa un proces total nou in relatiile internationale, de exercitare
comuna a suveranitatii.
Acesta era un raspuns la problemele de dupa al doilea razboi mondial,
generate de tensiuni intre unele state europene, dar si la potentialele
probleme economice legate de efortul acestora de reconstructie.
Declaratia Schuman
Guvernele Frantei si Germaniei au acceptat, la 9 mai 1950, propunerea
formulata de Robert Schuman sub forma unei declaratii publice. Aceasta
era fundamental diferita de solutiile anterioare de unificare a Europei,
prin inglobarea ideii pragmatice al lui Jean Monnet (pe atunci responsabil,
in guvernul francez, cu planificarea reconstructiei tarii), si anume participarea
celor doua state, cu pozitii egale, in cadrul unei noi entitatii care
sa coordoneze, initial, industriile carbunelui si otelului din cele doua
tarii, dar si sa puna bazele unei viitoare federatii europene.
Declaratia afirma o serie de principii:
· Europa nu se va construi dintr-odata sau conform unui plan unic.
Va lua nastere din realizari practice care vor crea, mai intai, o solidaritate
reala;
· animozitatea de lunga durata dintre Franta si Germania trebuie
eliminata; orice actiunii trebuie sa priveasca in primul rand aceste doua
tarii, dar sa fie deschise oricaror alte tarii europene care impartasesc
aceleasi scopuri;
· este necesara actiunea imediata intr-un domeniu limitat dar decisiv:
productia franco-germana de carbune si otel trebuie pusa imediat sub controlul
unei Inaltei Autoritatii comune;
· fuziunea acestor interese economice va contribui la ridicarea
nivelului de trai si la constituirea unei comunitatii europene;
· decizile Inaltei Autoritatii vor fi obligatorii pentru tarile
membre. Inalta Autoritate va fi compusa din persoane independente, cu
statut de egalitate, iar deciziile Autoritatii vor fi impuse partilor.
Actul de nastere
In aprilie 1951 s-a semnat tratatul de constituire a primei comunitati
europene-Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului, tarile fondatoare
fiind Franta, Germania, Olanda, Belgia, Luxemburg, Italia.
Procesul de consolidare a cooperarii europene s-a implinit prin infiintarea
Comunitaii Economice Europene si a Euratom, in baza Tratatuluide la Roma,
din 1957.
O piata unica
Comunitatile Europene au demonstrat ca procesul de cooperare in plan
economic este posibil, iar statele membre sunt hotarate sa investeasca
pentru realizarea acestuia. Ca urmare, integrarea economica s-a consolidat
prin politici comune in agricultura, comert, chestiuni de interes regional,
social, cercetare, educatie si cooperae cu lumea a treia.
Desi slabita de cele doua socuri petroliere din 1973 si 1979, Comunitatea
Europeana a rezistat tendintelor centrifuge si si-a consolidat coeziunea
prin introducerea unui Sistem Monetar European in 1979.
Piata comuna a devenit un proiect in sine si tratat ca atare incepand
cu anii '80, cand statele europene au adoptat un program de actiune, asa
numita "Carta Alba", care punea bazele unei piate unice europene
(The Single Market). Pentru crearea cadrului acesteia, Comunitatea Europeana
a adoptat, in 1985, Actul Unic European (a intrat in vigoare in 1987),
care a sporit eficienta procesului de decizie la nivelul Consilului European,
introducand notiunea de "majoritatea calificata", in locul procedurii
de "decizie prin unanimitate" in ceea ce privea aspectele legate
de piata unica.
Toate acestea au netezit treptat calea catre uniunea economica si monetara,
proiect lansat in 1989 si continuat cu uniunea monetara care a devenit
realitate la 1 ianuarie 1999, odata cu adoptarea monedei Euro de catre
11 state membre ale Uniunii.
Extinderea participarii la proiectul european
Numarul tarilor membre a crescut in mai multe etape. In 1973, celor sase
membri fondatori li s-au alaturat Marea Britanie, Irlarda si Danemarca,
in 1981 Grecia, iar Spania si Portugalia in 1986. In 1995 numarul membrilor
a ajuns la 15, prin includerea Austriei, Finlandei si Suediei.
O noua abordare
Tratatul asupra Uniunii Europene (Tratatul de la Maastricht), intrat
in vigoare la 1 noiembrie 1993, a largit sfera de acoperire a constructiei
europene, de la zona economica la uniunea politica. Astfel, Tratatul abordeaza,
pe langa uniunea monetara, ideea acreditarii de noi politici comune, notiunea
de cetatenie europeana, politica externa si de securitate comuna.
Cei trei piloni
Activitatea Uniunii Europene este, de obicei, sugestiv ilustrata prin
"cei trei piloni":
Primul pilon se refera la cooperarea economica a statelor membre, bazandu-se
pe cele "patru libertati" (libera circulatie a persoanelor,
a capitalului, a serviciilor si a bunurilor) si integrand activitati din
agricultura, mediu, concurenta, comert, fiscalitate si uniune monetara.
In aceste domenii institutiile comunitare au putere legislativa pentru
ca statele membre le-au delegat anumite competente, care reprezinta, in
multe cazuri, insemne ale suveranitatii nationale. In domenii circumscrise
primului pilon, instructile Uniunii Europene opereaza independent de state
membre, iar cooperarea se face la nivel supra-national, ceea ce face Uniunea
Europeana sa fie diferita de celelalte organisme internationale.
Al doilea pilon se refera la cooperarea in domeniul politicii externe
si de securitate. Uniunea Europeana, putere economica de anvergura globala,
incepe sa se afirme in marea diplomatie internationala, ceea ce o obliga
la abordarea unei ''voci unice''.
Al treilea pilon consta in cooperarea institutilor nationale din zona
justitiei si a afacerilor interne. La nivelul pilonului al treilea, Consiliul
European poate lua, deocamdata, numai decizii cadru cu privire la armonizarea
legislativa. Datorita intensificarii procesului de circulatie libera a
persoanelor pe teritoriul Uniunii si a afirmarii, din ce in ce mai pregnante,
a idealului "cetateniei europene", cooperarea in acest domeniu
va deveni insa deosebit de importanta.
Extinderea spre est.
Procesul declansat in Europa de est, odata cu caderea Zidului Berlinului
si dezmembrarea blocului comunist, a creat un nou context politic european.
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si UNIUNEA EUROPEANA
prin programul PHARE au furnizat sprijin financiar pentru noile democratii
din Europa centrala si de est. S-au incheiat acorduri de asociere cu treisprezece
state din zona (Bulgaria, Cehia, Cipru, Estonia, Lituania, Letonia, Malta,
Polonia, Romania, Slovenia, Ungaria si Turcia ), iar in 1993 Consiliul
European a dat curs aspiratiilor acestora de a deveni membre ale Uniunii
si a stabilit cerintele pe care acestea trebuie sa le indeplineasca:
· stabilitatea institutiilor ce garanteaza democratia, statul de
drept, drepturile omului, respectul fata de minoritati si protectia acestora;
· existenta unei economii de piata functionale, precum si capacitatea
de a face fata presiunii concurentiale si fortelor pietei din interiorul
Uniunii;
· capacitatea de a-si asuma obligatiile ce decurg din calitatea
de membru al Uniunii Europene, inclusiv aderarea la telurile uniunii politice,
economice si monetare.
Uniunea Europeana, la randul sau, isi propune sa-si asume responsabilitatile
impuse de cea mai mare extindere din istoria sa de pana acum. Un proces
de o asemenea anvengura inseamna: absorbirea unei populatii de peste100
de milioane de oameni, cresterea numarului de state membre de la 15 la
aproape dublu, armonizarea discrepantelor in functionarea unor domenii
diverse (agricultura, protectia mediului, afacerile interne, justitia).
In acest context, Uniunea si-a stabilit un set precis de masuri de consolidare,
in vederea primirii tarilor candidate: reformularea politicilor comune
si lansarea unora noi in domenii nou aparute, restructurarea propriilor
institutii, consolidarea pietei interne pe baza monedei unice, incurajarea
crearii de noi locuri de munca, asigurarea libertatii de circulatie a
cetatenilor intr-o zona de securitate si justitie interna.
Centrul de informare a Comisiei Europene in Romania