Inca de la inceputul anilor 1990, termenul de < Societate Informationala>
a inceput sa fie utilizat pentu a descrie numeroasele si variatele schimbari
produse in amsamblul societatii, de dezvoltarea rapida a tehnologiilor
moderne de informatii si comunicatii.
Semnalata de mai multa vreme, era informationala ia treptat locul celei
industriale si societatea traditionala este inlocuita de societea informationala.
In noua societate, comunicarea, transferul si schimbul de informatii se
desfasoara prin intermediul sistemelor tehnice. Atunci cand se vorbeste
despre societatea informationala se are in vedere in primul rand conectarea
unui numar nelimitat de calculatoare prin intermediul retelelor de comunicatii.
Societatea informationala va fi dominata in principal de industria de
calculatoare, telecomunicatii si media, care vor deveni industrii de baza
in urmatoarele decenii, avand un rol stimulator pentru celelante. Banci,
intreprinderi de productie, agricultura si servicii, vor fi afectate de
aceasta dezvoltare.
Individul va fi asaltat de un flux urias de informatii, astfel incat usurinta
in utilizarea retelelor informationale si cunoasterea continutului bazelor
de date vor reprezenta insusiri de baza pentru contemporanul erei informationale.
Consecintele trecerii la societatea informationala
Societatea informationala nu numai ca va deschide noi canale de comunicatie
intre oameni, ci va avea un impact important asupra modului in care traim,
invatam, muncim, consumam, interactionam cu administratia si ne distram.
Cum va reusi omul de rand, cetateanul, sa faca fata acestei avalanse de
cerinte si competente noi, cum va reusi el sa-si gaseasca locul in noua
societate?
-Un nou tip de angajat
Raspandirea introducerii tehnologiilor informatice si de comunicatii la
locul de munca solicita angajatiilor sa aiba cel putin cunostinte de baza
despre calculatoare (aproximativ o treime din slujbele in domeniul industrial
solicita cunostinte avansata in domeniul computerelor).
-Un nou tip de intreprindere
Trecerea la societatea informationala va imparti practic intreprinderile
in companii moderne, "conectate", care utilizeaza noile tehnologii,
si organizatii traditionale.
-Educatia si formarea profesionala
Este important sa ne asiguram ca cetatenii oot naviga prin multimea de
informatii disponibile electronic, o pot alege pe cea relevanta si o pot
exploata. Deci prima misiune a pregatirii profesionale este sa pregateasca
cetatenii si lucratorii pentru realitatea socio - economica si slujbele
viitorului. O cerinta importanta este introducerea noilor tehnologii in
sistemul educational.
Internetul
A vorbi despre societatea informationala inseamna fara indoiala a vorbi
in primul rand despre Internet.
Internetul este azi o retea mondiala de calculatoare de mare capacitate
conectate intre ele. In Internet, care este in fapt o retea de retele,
nu exista monopoluri de tip national sau regional, toate retelele coopereaza
si sunt egale. Fiecare furnizor este independent si dependent de altii
in acelasi timp. Fara a exista o autoritate care sa controleze reteaua,
exista grupuri de lucru, ale caror atributii vizeaza in primul rand mentinerea
conectivitatii.
Cu siguranta, cel mai fascinant aspect al Internetului, il constituie
ideea de libertate: libertatea cunoasterii, a informatiilor, a schimbului
de opinii. Internetul reprezinta azi cel mai deschis si democratic sistem
de comunicare fiind unul dintre mijloacele prin care omul modern poate
scutura jugul birocratiei. Informatia transmisa prin Internet traverseaza
granitele si impiedica statele sa guverneze prin autoritate, minciuna
si manipularea.
Utilizarea Internetului in activitatea intrepriderii:
E-business, E-commerce, E-economy (afaceri electronice, comert electeonic,
economia electronica).
In societatea informationala orice intreprindere, indiferent de domeniu,
trebuie sa devina e-business, respectiv sa-si "mute" campul
de derulare a afacerii pe reteaua Internet.
Interprinderile s-au servit initial de reteaua Internet pentru a comunica,
a transmite informatii, a negocia contracte si a realiaza impreuna proiecte,
utilizand in mod deosebit functia de posta electronica, e-mail.
Aparitia tehnologiei web-ului a deschis perspectiva de a lansa informatie
in intreaga lume, de a realiza servere specializate in descrierea activitatilor,
cataloage cu produse, oferte de locuri de munca etc. Initial aceste informatii
s-au furnizat gratuit, fiind echivalentul electronic al pliantelor si
au reprezentat o solutie simpla, la indemana firmelor mici. Abia ulterior
s-a trecut la echivalentul comertului. Din orice punct de pe glob oamenii
pot consulta catalogul, pot selecta printr-un simplu click produsul si
lansa comanda. Tranzactia in sine este ceva mai complicata.
Comertul pe Internet este inca la inceput si mai are de rezolvat probleme
legate de securitatea tranzactiilor, transmiterea datelor confidentiale
etc.
In viitorul apropiat Internetul se va schimba dramatic, incetand sa mai
fie o conexiune la nivel planetar a calculatoarelor si serverelor, intre
care se realizeaza un trafic de e-mailuri, pagini web si fisiere. Tot
mai multe dispozitive se vor cupla la Internet: telefoane celulare, pagere
bidirectionale, dispozitive de comunicatii navigatie si electrocasnice,
camerele de luat vederi.
Rolul Uniunii Europene
Atentia Uniunii Europene s-a indreptat spre introducerea noilor tehnologii
si asupra pregatirii cetatenilor sai pentru a le utiliza.
Cele trei domenii principale la care societatea informationala va contribui
in Europa sunt:
-oportunitati pentru angajarea fortei de munca;
-compertitivitatea; -piata unica cu mentinerea identitatii culturale (conservarea
si promovarea diversitatii culturale si lingvistice a Europei, in contextul
patrunderii noilor tehnologii ) .
Specific Europei este impactul social al noilor tehnologii, ideea de a
crea noi locuri de munca si de a democratiza accesul la informatie.
Una dintre cel mai importante initiative europene in domeniul socialitatii
informationale este e-EUROPE.
Scopul initiativei este accelerarea introducerii tehnologiilor digitale
si asigurarea abilitatilor tuturor cetatenilor europeni privind utilizarea
acestora.
Romania
Din pacate tara noastra ocupa unul dintre ultimile locuri din lume in
ceea ce priveste numarul de calculatoare la o suta locuitori, numarul
de utilizatori Internet, numarul de site-uri de web de publicitate si
prezentarea a companiilor. Numarul de site-uri de comert electronic este
nesemnificativ iar costurile pentru comunicatii sunt foarte mari.
Desi in ultimii ani s-au inregistrat unele progrese, este evidenta necesitatea
unei schimbari urgente si cresterea gradului de implicare a statului in
rezolvarea acestor probleme.
Cine poate accesa reteaua Internet si cum?
Persoanele particulare, oamenii de afaceri, firme si institutii, acceseaza
internetul prin intermediul unei firme specializate numita furnizor local
de servicii internet (ISP). Aceasta ofera accesul la servicii de posta
electronica (e-mail) si la sistemul de informatie <<www>>
(World Wide Web).
Cel mai simplu mod de accesa internetul implica:
-un calculator, un modem, un program - software ( browser), specializat
pentru e-mail si navigare (Internet Explorer sau Netscape) si un ISP.
Liste de firme care furnizeaza servicii Internet sunt disponibile la Camera
de Comert, in diverse publicatii si cataloage.
Avantajele comertului electronic:
-investitia initiala este scazuta (dezvoltarea magazinului electronic,
gazduirea pe un calculator gazda (server web), la o firma specializata);
-se reduce numarul intermediarilor si creste numarul furnizorilor directi;
-se reduce timpul destinat tranzactilor si scade costul acestora. Tranzactile
se vor putea realiza 24 ore din 24, din orice punct al globului;
-creste numarul de piete (beneficiari) dincolo de granitele geografice.
Material realizat de catre Prefectura judetului Constanta, Camera
de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta si Euro Info
Centre Constanta