Domeniul intreprinderilor din Uniunea Europeana este dinamic, complex
si, ca si populatia europeana, foarte divers. Cea mai mare majoritate
(90%) a intreprinderilor sunt mici, avand sub 50 de angajati. In multe
tari si sectoare economice, aceste mici intreprinderi detin majoritatea
activelor si genereaza cea mai mare parte a bogatiei nationale. Intreprinderile
mijlocii si mari asigura cea mai mare parte a locurilor de munca si a
cifrei de afaceri, mai ales in sectoarele cu capital concentrat, cum ar
fi industria extractiva, energetica si producatoare de tehnologii inalte,
precum si serviciile financiare telecomunicatiile si transportul aerian.
Acesta este sectorul unde se inregistreaza cele mai nesemnificative diferente
intre Statele Membre. In alte sectoare, in particular cel al comertului
cu amanuntul, intreprinderile sunt, in general foarte mici. Diferentele
intre tarile europene sunt, in acest caz, mari, relevand existenta unei
mari diversitati a "spiritului antreprenorial" national care
joaca un rol major in organizarea economiilor.
In cifre
-Exista aproximativ 16 milioane de intreprinderi in Uniunea Europeana;
-Intreprinerile europene au peste 100 milioane de angajati; 99,8% din
intreprideri sunt intreprinderi mici si mijlocii cu mai putin de 250 de
angajati;
-Peste 90% din intreprinderile din Uniunea europeana au sub 10 angajati
(micro-intreprinderi);
-Intreprinderile mici si mijlocii (IMM) formeaza baza economiei Europei
celor Cincisprezece;
-Comertul, industria hoteliera, restaurantele si constructiile sunt sectoarele
cele mai multe IMM;
-Statele membre ale Uniunii Europene prezinta culturi foarte variate ale
intreprinderilor .
Politici Europene
Politicile care vizeaza intreprinderile au ca obiectiv principal promovarea
unui mediu de afaceri in care intreprinderile europene sa isi poata manifesta
in totalitate potentialul , pentru a stimula cresterea economica si crearea
de locuri de munca.Uniunea Europeana faciliteaza aceasta crestere economica,
astfel incat sa se ajunga la o ocupare integrala a fortei de munca, in
acelasi timp mentinand in echilibru sistemele ecologice, pentru realizarea
dezideratului de dezvoltare durabila.
In particular, intreprinderile sunt sprijinite sa faca fata celor mai
importante provocari cu care se confrunta la inceput de mileniusi anume
un proces accelerat de schimbari structurale, aparitia economiei digitale,
intensificarea competitiei si procesul de globalizare.
Aceste politici se refera la toate intreprinderile, indiferent de marime,
sector sau mod de organizare, dar se concentreaza pe firmele mici si mijlocii,
care reprezinta vasta majoritate a intreprinderilor din Uniunea Europeana.
Politica europeana pentru intreprinderi trebuie sa asigure competitivitatea
firmelor in toate sectoarelor economice, concentrandu-se pe urmatoarele
trei directii:
1. Stimularea activitatilor antreprenoriale;
2. Crearea unui mediu care sa incurajeze inovatia si schimbarea;
3. Asigurarea accesului pe pietele de desfacere pentru bunuri si servicii..
Aceste trei directii sunt interconectate: buna functionare a pietei incurajeaza
inovatia, cresterea si antreprenoriatul.Antreprenoriatulse va dezvolta,
cel mai probabil, intr-o economie inovativa, care poate sa fructifice
cel mai bine rezultatele cercetarii si aparitia noilor tehnologii.
Stimularea activitatiilor antreprenoriale
Societatea are nevoie, pe de o parte, de mai multi oameni de afaceri
de succes si,pe de alta parte, de mai multe afaceri de succes. Activitatea
antreprenoriala conduce la bunastare si la crearea de locuri de munca,
putand sa se dezvolte atrunci cand se indeplinesc simultan mai multe elemente:ideea
de afacere, motivatia, existenta aptitudinilor si a resurselor de a pune
in practica respectiva idee.
Activitatea antreprenoriala este incurajata prin:
-echiparea potentialilor antre-prenori cu aptitudini adecvate consiliere
si motivatii. De asemenea, antre-prenorii trebuie sa aiba curajul de a-si
asuma riscurile unei afaceri, ambitia de a avea succes economic si sa
fie incurajati de societate in intreprinderea lor;
-accesul la sursele de finantare, prin imprumuturi si scheme de garantare,
capitaluri de risc, fonduri de pornire sau fonduri destinate fazelor de
inceput ale unei afaceri;
-crearea cadrului legislativ care sa sprijine activitatea antreprenoriala,
eliberat de obstacole nejustificate si care sa asigure un climat de competitie
corecta;
-asigurarea unor servicii si retele eficiente pentru sprijinire a afacerilor.
Crearea unui mediu care sa incurajeze inovatia si schimbarea
Inovatia inseamna mai decat simpla dezvoltare si realizare de noi produse:este
o stare a gandirii care conbina creativitate, spirit antreprenorial, vointa
de a lua in calcul riscurile si de a accepta schimbarea in plan social,
geografic sau profesional. Inovatia depinde de dezvoltarea dinamica a
cercetarii si tehnologiei, putand fi incurajata prin:
-indepartarea barierelor care ingreuneaza inovatia si schimbarea;
-schimbul in informatiile despre cele mai bune practici;
-mecanisme de sprijin (surse de finantare, experti);
-servicii de promovare.
Asigurarea accesului pe pietele de desfacere pentru bunuri si servicii
Intreprinderile au nevoie de piete pe care sa isi vanda produsele si
serviciile. Oricare ar fi piata pe care firma doreste sa vanda, trebuie
sa se asigure o mai buna cunoastere a cerintelor pe care trebuie sa le
indeplineasca produsele sau serviciile iar prezentarea acestora sa fie
fara ambiguitati sau descriminari. Intreprinderile sunt sprijinite sa
beneficieze cat mai mult de oportunitatile Pietei Interne a Uniunii Europene,
de procesul de globalizare, de revolutia adusa de Internet si e-commerce.
Ca rezultat al aplicarii acestei politici europene pentru intreprinderi,Comisia
Europeana contribuie la:
1. promovarea spiritului antrepenorial ,ca aptitudinede viata valoroasa
si productiva ;
2. promovarea inovatiei si a abilitatii de a controla in mod productiv
schimbarea permanenta;
3. crearea unui mediu legislativ si de afaceri in care inovatia si antreprenoriatul
pot sa infloreasca in conditiile unei dezvoltari durabile;
4. intarirea competitivitatii intreprinderii, intr-o economie bazata pe
cunoastere ;
5. imbunatatirea mediului financiar in care evolueaza intreprinderile
;
6. asigurarea unor retele si servicii de sprijinirea a afacerilor,integrate
si eficiente ,care sa faciliteze cooperarea intre intreprinderi;
7. imbunatatirea accesului la piete de desfacere,atat pentru bunuri cat
si pentru servicii;
8. promovarea unei mai bune intelegeri si utilizari a serviciilor, inclusiv
a celor destinate sprijinarii afacerilor
Definirea IMM in viziunea Uniunii Europene
Uniunea Europeana numara peste 15 milioane de intreprinderi mici si mijloci
(IMM),
Diversificate prin marimi ,statul juritic ,sector de activitate, localizarea
,etc.
Cu titlu de exemplu ,definitiile pot fi urmatoarele :
Pentru intreprinderi mici :
-pana la 50 persoane salariati;
-cifra de afaceri anuala pana la 7 milioane EURO sau totala profitului
activelor pana la
5 milioane EURO;
-nu mai mult de 25% din capital si drepturile de vot sunt detinute de
o intreprindere care nu se incadreaza in aceasta definitie. Acest prag
poate fi depasit daca interprinderea este detinuta de firme de investiti
listate la bursa, de societati cu capital de risc, sau de investitori
institutionali, cu conditia ca interprindera sa nu fie sub controlul acestora
(exercitat in comun sau individual ).
pentru IMM
-pana la 250 salariati;
-cifra de afaceri anuala pana la 240 milioane de EURO sau totalul activelor
profit de pana la 1027 milioane EURO;
-nu mai mult de 25% din capital si drepturile de vot sunt detinute de
o interprindere care nu se icadreaza in aceasta definitie. Acest prag
poate fi depasita daca interprinderea este detinuta de firme de investitii
listate la bursa, de societati cu capital de risc, sau de investitori
institutionalizati, cu conditia ca interprinderea sa nu fie sub controlul
acestora (exercitat in comun sau individual).
Material realizat de Prefectura judetului Constanta, Camera de Comert,
Industrie, Navigatie si Agricultura, Euro Info Centre Constanta