Cuprins
Regimuri totalitare
Regimuri totalitare-
Fascism
Regimuri totalitare-Nazism
Evreii in antichitate
Evreii in Evul Mediu
Evreii in Europa Rasariteana
Evreii din Ungaria
Antisemitismul modern
Aspectul unic si universal al Holocaustului
Persecutia evreilor in Germania nazista
Conducerea populatiei evreiesti
Viata si moartea in ghetou
Anne Frank
Hannah Gofrit
Janusz Korczak
Solutia finala
"Fabrica mortii"
"Noaptea"
Marturii
Situatia evreilor din Romania in timpul celui de-al doilea razboi mondial
Transnistria
Miscarile sioniste de tineret
Din nou in normalitate
|
Evreii din Europa rasariteana in perioada interbelica
Dr. Leon Volovici
Evreii din Polonia
Modificarile de frontiere survenite dupa primul razboi mondial au afectat
existenta evreilor; au aparut state noi-Estonia, Lituania, Letonia, s-a
constituit Polonia Mare, au aparut noi state pe ruinele imperiilor Austro-ungar
si tarist. Peste tot evreii au trebuit sa-si schimbe apartenenta statala.
In toate statele nationale proaspat formate existau minoritati pe care
societatea incerca sa le integreze. Pe acest fundal reapare "problema
evreiasca". In unele state, evreii au primit drepturi civice constituionale:
Romania (1923), Polonia. Pentru evrei, situatia era mai complicata, pentru
ca in majoritatea statelor nu erau recunoscuti ca minoritate etnica ci
doar religioasa. Noua situatie a dus la agravarea segmentarii comunitatii
evreiesti.
Dupa redobandirea independentei, Polonia a reaparut ca stat pe harta
politica a Europei. Comunitatile evreiesti erau destul de mari, diferite
intre ele, fara a fi avut timp sa se omogenizeze. In general faceau parte
din grupul Askenazi, provenit din Germania.
Principalele comunitati erau:
· In Galitia, care facuse parte din Imperiul Austro-Ungar exista
o comunitate de origine Askenazi, de cultura germana sau aculturati. Printre
ei erau multi traditionalisti, vorbind limba idis sau ebraica, atasati
miscarii hasidice. Treptat a patruns o miscare reformatoare, de modernizare,
indepartandu-i pe adeptii ei de valorile traditionale, de ghetou si limba
idis, si apropiindu-i de cultura poloneza.
· In "Polonia Congresului", fosta tarista, cuprinzand
Varsovia si Lublin-ul, modernizarea economiei a sporit numarul muncitorilor,
multi aderand la miscarea socialista sau comunista. De altfel aici evreii
dovedisera un mai mare atasament fata de istoria Poloniei, participand
la insurectiile poloneze antitariste din 1830 si 1863.
· In Bielorusia si Lituania traiau peste 3 milioane de evrei mai
ales in orase si targuri. Cu totii erau de cultura idis, vorbitori de
rusa, realizatori ai unei culturi cu tenta religioasa traditionala. Si-au
pastrat identitatea proprie, invatand in scoli proprii, nesubventionate
de stat Unele familii isi trimit copiii la scolile de stat poloneze, dezvoltand
o culura evreiasca in limba poloneza. Multi evrei s-au identificat insa
sub raport cultural cu cultura poloneza.
Sub raport politic una dintre coordonate a reprezemtat-o "politica
evreiasca"- politica comunitara a liderilor alesi. Paralel s-a dezvoltat
o puternica miscare sionista si o miscare antireligioasa de stanga-"Bund",
formand un partid fosrte puternic.
In noiembrie 1917, in contextul schimbarilor teritoriale care se prefigurau,
prin "Declaratia Balfour", guvernul britanic, mandatarul Palestinei,
recunoaste dreptul evreilor de a avea un "camin national". Tot
atunci, in rasaritul Europei, in revolutia bolsevica evreii erau implicati
direct fie ca protagonisti fie ca victime.In acest context european, multi
evrei au emigrat spre America. Totodata in Polonia s-a conturat o noua
politica evreiasca, bazata pe impunerea criteriului national-autonomie
nationala, afirmarea culturii si institutiilor evreiesti. Politica Poloniei
fata de evrei viza orientarea nationalista, "Polonia polonezilor",
si nerecunoasterea si ingradirea drepturilor evreilor. Treptat, in perioada
interbelica s-a accentuat ideologia nationalista cu note xenofobe si antisemite,
mai ales in lumea studenteasca.
Incepand cu 1936 ideologia de tip nationalist de extrema dreapta a devenit
politica de stat. In aceasta perioada a fost elaborat proiectul de stramutare
a evreilor numit "Planul Madagascar". In 1940 acest planul a
avut un ecou favorabil si in lumea politica romaneasca: Ion Gigurtu si
Octavian Goga l-au sustinut, considerand ca este o solutie umanista pentru
problema in cauza.
Pe de alta parte exista si un proiect sionist-organizarea emigrarii oriunde
s-ar putea intemeia un stat. Evreii erau convinsi ca situatia se inrautateste
si ca se indreapta spre un deznodamant cumplit; din pacate aveau dreptate.
Dupa primul razboi mondial, Polonia a dezvoltat la nivelul clasei politice
o ideologie nationalista care viza crearea unui stat catolic, monolitic,
vazand in evreu un element strain, periculos, ostil de care trebuia sa
scape. (Ideolog Roman Dmovski)
Evreii din Romania interbelica
Din perspectiva componentei etnico religioase, evreii din Romania apartineau
atat comunitatilor sefarde cat si askenazi. Sefarzii, vorbeau ladino si
venisera din Turcia, stabilindu-se in Muntenia (Bucuresti), Oltenia (Craiova)
si Transilvania (Alba Iulia).
Evreii askenzai vorbeau idis si venisera in mai multe valuri. Un prim
val venise in secolul al XIV-lea, apoi, masiv, s-au stabilit in sec. XVIII-XIX,
venind din Galitia, Ucraina si Rusia, ca urmare a pogromurilor dezlantuite
aici si a legislatiei adoptate dupa 1825, care-i defavoriza. Evreii din
Basarabia suferisera o rusificare destul de puternica, cei din Bucovina
se apropiau de tipul galitian. In Crisana si Maramures isi pastrasera
mai bine individualitatea in timp ce in Banat si Transilvania, adoptasera
limba maghiara. In consecinta comunitatea evreilor din Romania era foarte
neomogena.
Evreii din Vechiul Regat s-au constituit in "Uniunea evreilor din
Romania" sub conducerea lui Wilhelm Fielderman, avand ca scop centralizarea
activitatii evreilor, fara a inregistra insa un succes notabil.
Politica evreiasca
Urmand mozaicul specific comunitatii evreiesti, si politica evreiasca
a cunoscut mai multe orientari:
· Miscare evreiasca cu revendicari de tip national coordonata de
W. Fielderman
· Miscare condusa de Al. Zissu, "sionist de dreapta",
un lider foarte autoritar si dificil, ideolog doctrinar intransigent,
manifestand un dispret total fata de "Uniune". Zissu avea sprijin
in Basarabia si Bucovina unde s-a creat un club al deputatilor evrei si
apoi un Partid evreiesc (1930). Zissu s-a remarcat printr-o activitate
publicistica ampla. In 1956 a fost inchis pentru activitate sionista si
supus unei detentii grele; eliberat in 1956, a plecat in Israel, unde
a murit dupa cateva saptamani.
· Miscarea socialista a evreilor de tip Bund a avut o influenta
nesemnificativa si a disparut repede.
· La putini intelectuali evrei, fara o influenta notabila in comunitate
s-au inregistrat optiuni marxiste
Sub raport cultural, miscarea a fost destul de slaba pentru ca aceste
comunitati nu aveau traditii culturale. Totusi trebuie mentionat Teatrul
idis din Iasi, primul in lume si unii intelectuali de limba idis, romaneasca
si ebraica care s-au impus: Eliezer Steinberg, Itzic Mangel, Moses Gaston,
Iuliu Baras.
Politica romaneasca fata de evrei
Statul si politicienii romani nu au facut fata problemelor ridicate de
integrarea minoritatilor. In consecinta treptat s-a dezvoltat o ideologie
nationalista cu elemente xenofobe, au aparut partide cu programe radicale,
de discriminare a evreilor, organizatii si miscari antisemite. (Partidul
lui A.C. Cuza, Garda de Fier) In 1937 s-a format guvernul condus de O.
Goga, care desi a durat foarte putin a introdus legile discriminatorii
care au functionat si in perioada urmatoare. Treptat ascensiunea unei
ideologii antisemite a fost recunoscuta si acceptata.
Ideologia nationalista a fost influentata de personalitati de prestigiu
ale culturii romanesti. In tinerete Nicolae Iorga a avut o pozitie violent
antisemita in articolele si studiile sale. Chiar daca dupa primul razboi
mondial a rupt legaturile cu A.C.Cuza, a continuat sa fie adeptul unui
nationalism organic; el propunea inlocuirea treptata a evreilor din viata
economica. N. Iorga a avut mare influenta in viata intelectuala si asupra
nationalismului romanesc-intemeietorii Garzii de Fier se considerau discipolii
sai.
Garda de Fier propunea un tip de nationalism fascist, marcat de un antisemitism
radical si mistic in contextul caruia evreul era considerat un element
periculos.
Pe plan ideologic, Ion Antonescu s-a situat mai apropae de N.Iorga decat
de legionari. El considera evreul un element strain, daunator, care trebuie
eliminat, si la un moment dat chiar a cochetat cu "Planul Madagascar".
Influenta miscarii radicale asupra vietii politice
Garda de Fier a elaborat un program antidemocratic cu tenta crestina,
care includea antisemitismul si care a atras intelectuali de marca. Dar
atunci cand Germania a cerut aplicarea deportarii totale, lumea politica
romaneasca a ezitat.
Evreii din Rusia sovietica
Sistemul sovietic a permis ascensiunea politico-economica a evreilor,
incarcand in acelasi timp sovietizarea lor. A fost permisa mainfestrea
unei culturi idis de tip realist socialist. Au existat scriitori de valoare,
folosti in timpul razboiului apoi lichidati fizic. Evreii pot fi regasiti
in aparatul politic si represiv, dar in aclasi timp fugind sau inchisi
in lagare. Situatia lor nu se deosebeste cu nimic fata de cea a celorlalti
supusi ai puterii sovietice. Inclinarea lor spre regimul sovietic poate
fi inteleasa prin promisiunile facute de propaganda sovietica, nerespectate
bineinteles.
Note de curs, Yad vashem, Ierusalim, mai 2000
|