Cuprins
Regimuri totalitare
Regimuri totalitare-
Fascism
Regimuri totalitare-Nazism
Evreii in antichitate
Evreii in Evul Mediu
Evreii in Europa Rasariteana
Evreii din Ungaria
Antisemitismul modern
Aspectul unic si universal al Holocaustului
Persecutia evreilor in Germania nazista
Conducerea populatiei evreiesti
Viata si moartea in ghetou
Anne Frank
Hannah Gofrit
Janusz Korczak
Solutia finala
"Fabrica mortii"
"Noaptea"
Marturii
Situatia evreilor din Romania in timpul celui de-al doilea razboi mondial
Transnistria
Miscarile sioniste de tineret
Din nou in normalitate
|
Regimurile totalitare din Europa in secolul XX
Totalitarismul ca regim politic se caracterizeaza prin instituirea unui
control strict din partea unei organizatii politice unice asupra statului
si a institutilor acestuia. Controlul se exercita asupra intregii societati
si a indivizilor care o compun. Controlul este total, se exercita chiar
si asupra membrilor partidului si se realizeaza cu ajutorul propagandei,
al serviciilor secrete si de represiune, astfel incat existenta fiecarui
membru al societatii depinde de forta politica aflata la conducerea acesteia.
Originile totalitarismului
Se regasesc in:
· Regimurile absolutiste europene
· Ideologia si curentele politice din timpul revolutiei franceze
· Curentele ideologice din secolul al XIX-lea
In functie de conditiile specifice fiecarei tari si de sursele teoretice
pe care s-a fundamentat, totalitarismul a cunoscut forme variate de manifestare,
in cadrul unui model totalitar aparent unic. Dupa primul razboi mondial
s-au impus doua modele politice totalitare, caracterizate apoi ca fiind
in extremele stanga si dreapta ale esichierului politic.
Ideologii
Extrema stanga s-a afirmat din perioada revolutiei de la 1848.
Fundamentata ideologic de Karl Marx si Friedrich Engels, s-a caracterizat
prin sustinerea internationalismului proletar si a dictaturii proletariatului.
Programul s-a fundamentat pe ideile socialismului utopic, economia politica
burgheza si filosofia materialista. Documentul programatic al extremei
stangi a fost "Manifestul Partidului Comunist"
In preajma primului razboi mondial, principiile teoretice s-au mai nuantat;
dictatura proletariatului era considerata potrivita pentru statele industrializate,
in timp ce pentru statele agricole din rasaritul Europei se preconiza
alianta dintre proletariat si taranime. Cele doua categorii sociale urmau
sa fie reprezentate in plan politic de partidele social democrate, socialiste
si muncitoresti. Acestea trebuiau sa colaboreze pentru apararea intereselor
claselor "productive si revolutionare" si sa lupte impotriva
fortelor "contrarevolutionare"-capitalistii si mosierii.
Dupa 1903 si mai ales dupa revolutia burghezeo-democratica din Rusia,
din 1905-1907, ideologia totalitara de stanga s-a radicalizat mult prin
contributiile lui V. I. Lenin si prin impunerea in viata politica a Partidului
Comunist (bolsevic) din Rusia (1903).
In timpul primului razboi mondial, conducatorii regimurilor central europene
au acordat sprijin politic si material lui Lenin in speranta ca partidul
creat de el, care avea sectii in Germania si Austro-Ungaria, va produce
tulburari care vor destabiliza pe plan economic si politic Rusia, facand
astfel mai usoara infrangerea ei. Lenin a profitat de acest sprijin pentru
a-si impune propriile idei, facand insa si jocul politic al sprijinitorilor
sai.
In privinta cailor de urmat pentru a prelua puterea, bolsevismul rus viza:
· Unirea fortelor considerate exploatate si preluarea puterii printr-o
"revolutie mondiala", urmata de instituirea regimului de "dictatura
proletara"
· Marele capital industrial-bancar urma a fi etatizat. Resursele,
bunurile si mijloacele de productie erau trecute in "proprietatea
intregului popor", in realitate sub controlul statului si al unui
grup politico-social conducator, elita, care urma sa le administreze "in
numele maselor" Redistribuirea veniturilor urma sa se faca pe principii
egalitariste. Baza economica a intregului sistem se fundamenta pe "proprietatea
comuna", de unde si numele de comunism. Formele de proprietate particulara
au fost reduse la minim, ea continand insa sa existe dar fiind apanajul
elitelor conducatoare.
· Sub aspect politico-militar, PC (b) urma sa controleze intreaga
societate prin intermediul statului si al institutiilor sale specializate
si sa apere securitatea si interesele nationale in raporturile cu alte
state prin intermediul "armatei populare".
· Pe plan international, se estompau conceptele de national si
nationalism, accentul fiind pus pe internationalismul proletar.
Extrema dreapta se baza pe exacerbarea sentimentului national
si a xenofobiei. Initial ea a evoluat insa tot din extrema stanga, avand
comune cu aceasta programul, strategia si finalitatea. Diferite au fost
caile urmate si metodele aplicate.
In privinta internationalismului, totalitarismul german a urmarit crearea
unei societati universale controlata de el si impartita rasial in mai
multe categorii.
In Italia, unde s-a
manifestat pentru prima oara totalitarismul de dreapta, au prevalat aspectele
social economice si nationale. Mussolini a propus controlul statului asupra
economiei cu scopul dezvoltarii uniforme a intregului teritoriu national.
Asa s-a conturat regimul economic autarhic -asigurarea resurselor, a necesarului
de productie si a desfacerii numai din economia interna. Sub raport organizatoric
in economia italiana s-a conturat corporatismul, bazat pe asociatii profesionale,
asemanatoare breslelor medievale, dominate de marele capital.
In concluzie sistemul italian, fascist, se baza pe unitate nationala si
autarhie economica, ceea ce-l va diferentia de sistemul german.
In Germania economia
se dezvolta puternic si uniform, astfel incat au prevalat ideile spatiului
vital-Lebensraum si antisemitismul, care pornea de la miturile "tradarii"
si ale "loviturii pe la spate", aparute si raspandite la sfarsitul
primului razboi mondial. Ideile extremei drepte germane
au fost formulate de Adolf Hitler in "Mein Kampf" ("Lupta
mea"). Ele vizau:
· Dominatia politico-economica si militara a Germaniei asupra intregii
Europe si a lumii-"noua ordine"
· Rasa ariana, (nordica, germana), socotita superioara, trebuia
sa domine intregul sistem
· Sub aspect economic Germania si statele industrializate din vestul
Europei urmau sa constituie nucleul lumii concepute de Hitler. Urmau regiunile
agrare si subdezvoltate ale Europei, bogate in materii prime, care trebuiau
sa devina sursa de aprovizionare a nucleului si piete de desfacere pentru
productia sa. La periferie se situau zonele "de colonizare",
locuite in general de "suboameni", de unde urma sa se recruteze
forta de munca intr-un sistem asemanator sclaviei.
· In plan social economic, Hitler nu se opunea marelui capital,
cu conditia ca acesta sa fie subordonat statului si sa nu fie detinut
de evrei.
· Sub aspect rasial si politico-militar Germania trebuia sa domine
lumea prin rasa ariana. Ea urma sa colaboreze cu rasele "decazute"
sau "degenerate" care puteau fi "salvate" (anglo-saxonii
si latinii), in vederea stapanirii si educarii "subraselor"
(slavii si altii), cu conditia exterminarii evreilor ("Solutia finala"),
considerati a fi vinovati de toate relele din lume si mai ales de infrangerea
Germaniei in primul razboi mondial.
In concluzie,
sistemul german, nazist, se baza pe cucerirea mondiala si o anume diviziune
a muncii in cadrul noii lumi astfel formate, asupra careia urma sa se
realizeze un control politico-militar, economic si mai ales rasial.
Aspecte comune celor doua sisteme, evidente mai ales in perioadele
de inceput:
· Controlul asupra statului si a institutiilor sale
· Controlul asupra intregii economii, cu diferente de manifestare
de la un stat la altul
· Controlul asupra integii societati, a indivizilor si a vietii
politice prin impunerea unui partid unic, si utilizarea serviciilor de
supraveghere si represiune specifice.
Dincolo de aceste asemanari, intre cele doua sisteme totalitare conflictul
a fost insa inevitabil, el fiind provocat de necesitatea impunerii unui
sistem totalitar unic.
Bibliografie: Mihail M. Andreescu, Regimurile totalitare din Europa,
in Studii si articole de istorie, LXV, Bucuresti, 2000, Editura Fundatiei
Culturale "D. Bolintineanu", pag. 61-64
|